Tutkiva oppiminen

Tutkiva oppiminen on pedagoginen malli, jonka tarkoituksena on, että oppilaat saavat käsitysen opittavasta asiasta etsimällä itse tietoa. Ymmärtäminen on avainsanana tässä mallissa. Joko opettaja antaa aiheen oppilaille tai oppilaat keksivät itse ongelman, jota alkavat selvittämään. Opettajan tehtävänä on ohjata prosessia. Tutkiva oppiminen on erinomainen malli esimerkiksi iPadin kanssa opiskellessa. Oppilaat voivat etsiä tietoa kirjoista tai internetistä ja koota tietoa iPadin eri sovelluksilla. iPadillä opiskelu voi myös lisätä oppilaiden motivaatiota opiskeluun. Tavoitteena ei ole hyvät arvosanat vaan aito kiinnostus aihetta kohtaan, sen ymmärtäminen ja uusien oppimistapojen käyttäminen.

tutkiva_oppiminen

Tutkivan oppimisen malli (Hakkarainen, Lonka, Lipponen ja Raami, 1999).

Tutkivan oppimisen vaiheet ovat:

  1. Kontekstin luominen
  2. Ongelmien määrittäminen
  3. Työskentelyteorioiden luominen
  4. Kriittinen arviointi
  5. Syventävän tiedon etsintä
  6. Ongelmien tarkentaminen
  7. Teorioiden tarkentaminen
  8. Jaettu asiantuntijuus

Lisätietoa vaiheista:

http://www.mlab.uiah.fi/polut/Yhteisollinen/teoria_tutkiva_oppiminen.html

Lähde

Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. (1999) Tutkiva oppiminen. Älykkään toiminnan rajat ja niiden ylittäminen. WSOY.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s