MOOC, massive open online course

Kolmas luento käsitteli massive open online course:a, eli MOOC oppimisalustaa.Päivi Svärd oli luennoimassa aiheesta:MOOC ja kaikille avoin oppiminen verkossa. MOOC on uudenlainen tapa opiskella verkon kautta itsenäsesti ja verkon välityksellä saadun yhteiön tuen avulla. Verkko-oppiminen onkin nostanut suosiotaan viime vuosina. Avoimet oppimisympäristöt ja mm.avoimet yliopistot ovat luoneet mahdollisuuden opiskella omasta kodista käsin, joten fyysistä läsnäoloa ei enää tarvita.

MOOC tarjoaa entistä avoimempaa ja esteettömämpää opiskelua. MOOC ei ole pelkästään verkkokurssi, vaan uudenlainen tapa opiskella. MOOC:in avulla on mahdollista verkostoitua, jakaa tietoa ja kasvattaa omaa tietämystään eri asioista. MOOC-opinnot sisältävät esimerkiksi videopohjaisia eri luennoitsijoiden verkkoluentoja sekä erilaisia tehtäviä. Opiskelu vaatii omatoimista työskentelyä, mutta MOOC-yhteisössä on saatavilla myös opiskelijayhteisön yhtestyö, ryhmätehtävät, vertaistuki ja ryhmässä jakaminen.

Ryhmäkeskustelumme pohjalta ryhmämme on hyvin kiinnostunut MOOC-oppimismpäristöstä. Se vaikuttaa mielenkiintoiselta ja mielestämme sen kaltaisille oppimisympäristöille on kysyntää. Mielestämme se, että MOOC pyrkii tarjoamaan kaikille tasavertaiset mahdollisuudet opiskella on todella hienoa! Pohdimme ryhmässämme MOOC- opintojen hyötyjä yliopisto-opintoihin liittyen, jos opintoja ei hyväksilueta osaksi opintoja. Pohdimme myös sitä, arvostavatko työnantajat Suomessa MOOC-opintoja ja missä määrin? Haluavatko ihmiset oppia ja saada tietoa niin paljon, että he opiskelisivat vain omaksi ilokseen, ilman suoranaista hyötyä opinnoissa tai työelämässä.

Opintopiirin yhteinen artikkelihaku: The MOOC Model for Digital Practise

Artikkeli on osa selvitystä, jossa tarkastellaan digitaalitalouden merkitystä yhteiskunnalliselle hyvinvoinnille Kanadassa. Artikkeli käsittelee MOOC-ympäristöjen suhdetta osana digitaalista taloutta ja niiden mahdollista roolia kansalaisten osallisuuden edistämisessä digitaalitalouden näkökulmasta.

Artikkelissa tarkastellaan MOOC-ympäristöjen merkitystä tiedon tuottamiselle, sekä millaisia taloudellisia mahdollisuuksia ja haasteita avoimen osallistumisen malli tuo esille. Tarkastelun kohteena on myös, millaiset digitaaliset taidot edistävät MOOC-ympäristöjen käyttöä ja mitkä tekijät puolestaan vaikeuttavat sitä.

Internet on rikkonut perinteisiä tiedon tuottamisen ja jakamisen raja-aitoja ja MOOC-ympäristöt nähdään yhtenä yksilöiden yhteiskunnallisen osallisuuden edistäjinä. MOOC-ympäristöt auttavat kehittämään tietoyhteiskunnan kannalta tarpeellisia taitoja ja kannustavat osallistujia tiedon rakentamiseen avoimessa jaetussa ympäristössä. Digitaaliset taidot ja informaatiolukutaito edistävät MOOC-ympäristöjen käyttöä, kun taas näiden taitojen puute, laitteiden ja verkkoyhteyksien huono saatavuus sekä ulkopuolisen kannustuksen ja arvioinnin vähyys vaikeuttavat sitä.

McAuley, A., Stewart B., Siemens G., & Cormier D. 2010. The MOOC model for digital practice. University of Prince Edward Island. Viitattu 22.1.2015. https://oerknowledgecloud.org/sites/oerknowledgecloud.org/files/MOOC_Final.pdf

The MOOC Revolution that wasn’t

Artikkeli kertoo, epäonnistumistarinan MOOC-palvelun käytöstä opetuksessa. Sebastian Thrun aloitti kurssin keinoälystä ja julkaisi sen verkossa 180 000 oppilaalle, aloittaen täten ”korkeakoulun vallankumouksen”. Pian tämän jälkeen muun muassa Coursera ja Udacity tarjosivat vapaan pääsyn ja ilmaisia opintoja ratkaisuksi taloudelliseen taantumaan ja suuriin opintolainoihin. Tämän jälkeen 8 miljoonaa opiskelijaa on osallistunut näille kursseille. Kolme vuotta Thrun kokeilun aloittamisen jälkeen verkkoäly-hanke mureni ja vallankumous jäi haaveeksi. Vain puolet kurssille ilmoittautuneista katsoivat edes yhden verkkoluennon ja vain 4% osallistujista suoritti kurssin loppuun.

Uudet teknologiat mahdollistavat tekemällä oppimisen. Haasteena on kurssien tekeminen helpommiksi. Kursseilla on usein paljon osanottajia, mutta kurssin läpäisijöitä ei ole usein riittävästi. Verkko-oppimisympäristöjen kanssa kilpailevatkin muut verkkomateriaalit esim. Netflix on yhden klikkauksen päässä. Haasteen asettaa myös laadukkaan opetuksen/oppimisen saavuttaminen kustannustehokkaasti. Tässä haasteessa muun muassa ohjaus sekä tekemällä oppiminen ovat osoittautuneet toimiviksi ratkaisuiksi.

http://techcrunch.com/2014/09/11/the-mooc-revolution-that-wasnt/

Jätä kommentti