Coursera verkko-oppimisalusta

 

Coursera-verkko-oppimisalusta on mielenkiintoinen uusi tuttavuus ryhmällemme.
Coursera- nettioppimisalusta järjestää kaikille avoimia online-kursseja ja tekee yhteistyötä huippuyliopistojen kanssa. Online-kurssit ovat ilmaisia. Tentit ovat esimerkiksi monivalintatenttejä, vapaamuotoisia tuotoksia ja vertaisarviointeja. Kursseille osallistuminen edellyttää sitoutumista Courseran/kurssin sääntöihin. Courseran kotisivut: https://www.coursera.org/
Mediakasvatus13 ryhmä valitsi tutustumiskohteekseen Coursera-verkkokurssisivustolta Stanfordin yliopiston järjestämän Machine Learning -kurssin. Kurssi alkoi 19 tammikuuta 2015 ja sen opetuskielenä on englanti, kiina, portugali, korea. Kurssi kestää 12 viikkoa, opiskelua n. 5-7 h viikossa. Kurssin vetäjänä toimii Andrew Ng. Kurssi sisältää 19 osaa, joissa on 1-8 tehtävää.
Oppimisvideoita kurssilla on noin 1h/ viikko. Kurssi sisältää kysymyksiä, tehtäviä ja videoiden lisäksi ohjelmointiharjoituksia. Kurssilaisilta vaaditaan jonkinlaista ohjelmointitaustaa. Kurssikirjoja ei vaadita. Kurssin suorituksesta saa läsnäolotodistuksen. Kurssin kohderyhmänä on mielestämme miehet, joita kiinnostaa koodaus, automaatio ja robotiikka. Kurssin pedagoginen toteutus koostuu lyhyistä kokonaisuuksista, visuaalisuudesta, tekstin, kuvan ja videoiden yhdistämisestä. Kurssi tarjoaa jotain erilaisille oppijoille. Kurssin kotisivut: https://www.coursera.org/course/ml

Machine Learning – “keinoäly” –kurssi koskee tietokoneiden ohjelmoimista sitä kohti, että tietokone toimii itsenäisemmin ja tekee itsenäisiä valintoja. Ohjelma määrittelee itse esimerkiksi, mikä on roskapostia, ilman että sitä siihen erikseen ohjelmoidaan tai tunnistaa kaverit automaattisesti Facebookissa. Keinoäly on mahdollistanut meille viime vuosikymmenenä muun muassa itsestään ajavat autot ja koneellisen puheen tunnistuksen. Keinoäly on jo osa jokapäiväistä elämäämme, mutta emme välttämättä huomaa sitä, vaikka käytämme sitä useita kertoja päivässä. https://class.coursera.org/ml-005/lecture/preview

Lisää aiheesta:

The MOOC Model for Digital Practise

Artikkeli on osa selvitystä, jossa tarkastellaan digitaalitalouden merkitystä yhteiskunnalliselle hyvinvoinnille Kanadassa. Artikkeli käsittelee MOOC-ympäristöjen suhdetta osana digitaalista taloutta ja niiden mahdollista roolia kansalaisten osallisuuden edistämisessä digitaalitalouden näkökulmasta.

Artikkelissa tarkastellaan MOOC-ympäristöjen merkitystä tiedon tuottamiselle, sekä millaisia taloudellisia mahdollisuuksia ja haasteita avoimen osallistumisen malli tuo esille. Tarkastelun kohteena on myös, millaiset digitaaliset taidot edistävät MOOC-ympäristöjen käyttöä ja mitkä tekijät puolestaan vaikeuttavat sitä.

Internet on rikkonut perinteisiä tiedon tuottamisen ja jakamisen raja-aitoja ja MOOC-ympäristöt nähdään yhtenä yksilöiden yhteiskunnallisen osallisuuden edistäjinä. MOOC-ympäristöt auttavat kehittämään tietoyhteiskunnan kannalta tarpeellisia taitoja ja kannustavat osallistujia tiedon rakentamiseen avoimessa jaetussa ympäristössä. Digitaaliset taidot ja informaatiolukutaito edistävät MOOC-ympäristöjen käyttöä, kun taas näiden taitojen puute, laitteiden ja verkkoyhteyksien huono saatavuus sekä ulkopuolisen kannustuksen ja arvioinnin vähyys vaikeuttavat sitä.

McAuley, A., Stewart B., Siemens G., & Cormier D. 2010. The MOOC model for digital practice. University of Prince Edward Island. Viitattu 22.1.2015. https://oerknowledgecloud.org/sites/oerknowledgecloud.org/files/MOOC_Final.pdf

 

Mainokset

One thought on “Coursera verkko-oppimisalusta

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s