Kuva

Pelillisyys oppimisessa -luennolta nousseita ajatuksia

Luento 4. Pelillisyys, Immersiosta liikuntaan! -Valopelin tarina alkoi kantaa, luennoitsijana Sari Yrjänäinen FT, yliopistontutkija
Alakouluissa luokat tapetoidaan oppilaiden töillä, tiloista huokuu oppiminen ja tekemisen jälki näkyy. Myös opettajan persoona näkyy alakoulujen luokkahuoneissa. Yläkouluun mentäessä luokkien yleistunnelma muuttuu enemmän oppiainesuuntautuneiksi, kielten luokat ja historian luokat näyttävät erilaisilta – eri oppiaineet huokuvat tiloista. Myös tilojen yhteiskäyttö ja tilojen puute näkyy oppimistiloissa. Tilat muuttuvat kliinisemmiksi, jos niillä on useita eri käyttäjiä. Mitä menetetään, kun hukataan konteksti? Miksi opettajat ovat luoneet tiloista paikkoja, joissa näkyy opetus? Tila luo tarinoita ja kiinnittymisen kohteita opetettavaan asiaan. Myös itse tila opettaa!

Millä tavalla tilaa voidaan kehittää, teknistää niin että oppiminen edistyy laajemmin kuin että oppiminen tapahtuu pelkästään teknologian avulla /verkossa? Miten tilaan vaikuttavat: värit, valot, vapaa liikkuvuus tai vaikka jumppapallot istuimina? Mitä tapahtuu, kun rikotaan tilan luonnetta? Kaikki ratkaisut eivät sovellu kaikkiin tiloihin esimerkiksi sohvat eivät käy fysiikan luokkaan. Kenelle mihin kontekstiin/mihin aineeseen sopii mikä ratkaisu? Pohdittaessa uudenlaisia ratkaisuja oppimisympäristöille, kontekstuaalisuus tulee aina huomioida.

Teknisyydessä mennään useimmiten tekniikka edellä ja pedagogiikka perässä. Tarve on lähtenyt siitä, että on ollut tarvetta saada uutta tekniikkaa luokkaan. Usein ollaan siinä tilanteessa, että on tarve muuttaa oppimisympäristöjä, mutta keinot muutoksen tekemiseen ovat olleet väärät. Mitä muutetaan, missä kontekstissa ja kuinka? Oppimisympäristöjen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon monia asioita ja siksi ne täytyisi aina rakentaa erityisen huolellisesti ja suunnitelmallisesti.

Featured image

Miten oppimisympäristö ottaa huomioon erilaiset aistit tai kokemusmaailmat? Kokemusmaailmat ohjaavat kommunikaatiota ja ovat tärkeä osa oppimistprosessia. Mitä minä ajattelen, entä mitä me ajattelemme? Globaalit merkitykset muovaavat meitä ryhmänä ja globaaleina kansalaisina. Opetustoiminnan pohjimmaiset tavoitteet tulisi löytää kulttuuriselta tasolta. Oppimisessa haasteen asettaa liian usein motivaation puute. Oppimaan houkuttel

u voi tapahtua tarinan kanssa, tavoite tulisi olla kulttuurisen osaamisen tasolla. Meidän tulee oppia tulkitsemaan ja ymmärtämään maailmaa. Oppitunnilla tai verkkoyhteisössä nämä eri merkitykset kohtaavat. Pelillisessä oppimisessa yhdistyvät eri aistit ja pelin leikilliset elementit tuovat mielihyvää. Parhaimmillaan pelillinen oppiminen onkin mielestämme leikinomaista toimintaa, jossa on mukana flow-tunne.

Educational games

Flow-tunne on Mihály Csíkszentmihályi:n mukaan tunnetila, jossa ihmisen aistima uusi informaatio on tasapainossa minän tavoitteiden kanssa. Tämän tunnetilan ansiosta minuus jäsentyy monimuotoisemmin. Flowssa psyykkistä energiaa käytetään vain tavoitteiden saavuttamiseen. (Csíkszentmihályi 2005, 68-73.)

Opettajan näkökulma: Mikä on tekniikan merkitys, jos se ei mahdollista lisäoppimista? Onko se vain tekniikkaa tekniikan vuoksi? Onko se turhaa? Millä perustellaan, että tekniikan käyttö on järkevää. esim. erilaiset oppijat eri aistien hyödyntäminen? Mikä asia tarvitsee ratkaista oppimisympäristöjen kehittämisessä? Oppimisympäristöjä kehitettäessä tulisi palata opetuksen ytimeen, mikä on tärkeää opetuksessa, mikä on tavoite, mikä on opetuksen sydän?

TED: Näkemyksiä opetuksen ydinkysymyksistä: What is at the heart of education?

TED Weekends asks: What is at the heart of education?

 

Artikkeli: Introduction to Educational Games

http://compscigail.blogspot.fi/2011/02/introduction-to-education-games.html

 

Täältä voi löytää lisää artikkeleja aiheesta pelillisyys oppimisessa:

http://www.edutopia.org/blogs/beat/game-based-learning

 

Tänne keräsimme linkkejä pedagogisiin internetpeleihin:

https://mediakasvatus13.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=45&action=edit

 

Lähde:

Csíkszentmihályi, Mihaly: Flow — elämän virta: tutkimuksia onnesta, 2005

Avainsanat: oppiminen, oppimisympäristöt, opetuksen sydän, learning environments, heart of education

#ChangingLE

Jätä kommentti